                               Leo Van Rossum.PRIVATE 

THE GULAG PERIODICAL PRESS DURING THE EARLY THIRTIES:

SOME OBSERVATIONS.

1. The aim of this paper is a) to evaluate the modest research published so far about the Gulag periodical press; b) to put forward some considerations pertaining to the relevance of said press as historical source. The present author had access only to a selection of the Gulag press, i.e. the papers preserved at GARF, which mostly date from the period 1932-1937
. Therefore, subsequent remarks are at best provisional.

2. The idea that re-education of prisoners would be stimulated by issuing a internal prison journal with editorial participation of the inmates was probably first put into practice in the 1860s in Switzerland. Towards the end of the 19th century prison journals circulated in nearly all European countries, including Russia. In Russia a different type of prison press existed as well: the illegal press produced by political (revolutionary) prisoners and directed against the (prison) authorities.  During the 1920s the "legal" prison journal was a familiar phenomenon in penitentiary institutions in Soviet Russia. Editorial participation of prisoners was not only accepted but actively stimulated and the range of subjects treated was wide. The journals circulated outside the prisons as well; paid subscriptions and commercial advertisements were gladly accepted.
 

3. Organization and circulation of the Gulag periodical press was diametrically opposed to that of the prison journals of the 1920s. Despite the relatively long period of existence (roughly 1930-1955) and notwithstanding the policy of having published different bulletins for each camp, all periodicals produced had many common features: 

- Permanent and concentrated, though not always efficient exhortation of the inmates to increase their labour productivity. Justification of this exploitation by pointing to their need to be re-educated through meaningful, inspiring labour, by preference at large scale construction projects. Re-education (perekovka) through the vehicle of the highest form of labour organization: socialist competition and shock movement.

- Propagating the re-educational message in newspapers, better bulletins published by the various cultural-educational sections of the camp administration. Printing of said papers in occasionally wellfurnished printing shops in the camps, with a frequency of 3-7 days and in a size of 2-4 A3 pages.

- Publication of the bulletins in great diversity and pressrun: some camps (Bamlag, Dmitlag) published apart from the central bulletins (pressrun up to 25.000) some 10-12 separate bulletins for the raiony, otdelenii and even lagpunkty within the same camp with contents referring to the local scene (pressrun 200-1000); smaller units were sometimes served with wall-papers. The cultural sections produced also periodicals for special groups like women (e.g. Kanaloarmeika), for illiterates (e.g. Stanem gramotnymi). The camp guards had their own organs (e.g. Na strazhe Bama). (Cultural monthlies, collections of short stories or poetry written by prisoners, albums with songs composed equally by prisoners, mainly published by the cultural sections of Belbaltlag, Dmitlag and Bamlag are not discussed here as the propagandistic impact of these most interesting (and curious) editions differs from the day to day impact of the bulletins.) 

- quasi spontaneous, in fact guided and concerted "participation" of inmates (lagkory), usually in the form of critical notes on (minor points) concerning the organization of the work, food, bania etc.  

- No circulation whatsoever of the press outside the camp. 

However, one would be wrong to postulate that above summarized  common features did not allow for variables in time and geography. Particularly the press published during the early thirties offered some accomodation for authentic expression and relevant information.

4. While our knowledge of the Gulag system of forced labour has, generally speaking, increased enormously during the last ten years, research about the "lagernaia pressa", has been lagging behind. The main reason for this seems to be the difficult access to the sources. Because of the grif "ne podlezhit rasprostraneniu za predelami lageria" the Gulag press was in most cases not incorporated in any public library or archive in the USSR. But also after the seal on  spetskhranenie was broken at the end of the 1980s, access to the Gulag press remained problematic. None of the four major collections of Gulag press in Russia covers the entire period of existence of the press nor does any has full coverage for a more limited period of time. In fact, most periodicals preserved have incomplete holdings. The state of cataloguing is not always according the solid Russian bibliographic tradition. Finally the physical condition of the press preserved does not always allow free consultation of the papers in the reading room.

5. Under these circumstances it is hardly astonishing that research into the Gulag periodical press is still in statu nascendi. There are references to the Gulag press in samizdat works. The best example is, of course, Solzhenitsyn's Arkhipelag GULag, but it is clear that he was able to use the bulletins only incidentally. Professional Russian historians published descriptions of the press of separate camp complexes, especially the Bamlag.
 In 1996 Alla Gorcheva published a first attempt to survey the phenomenon of the Gulag press as a whole.

Not all Russian historians considered the Gulag press to be a relevant historical source. Thus the editors of the very interesting source publication Gulag v Karelii (1992) did not include documents from the Perekovka, organ KVO Upravleniia BBK or any other title.

6. Western historians hardly refer to the Gulag press. S. Swianiewicz who has himself been zek during 1939-40, did not notice the existence of the Gulag press at all.
 Recent western publications do not refer to the bulletins.
 The only exception is Ralf Stettner's attempt at a synthese published in 1996. However it is clear from his references that he never was able to study the Gulag press de visu.

7. The Gulag periodical press has been manipulated from the beginning by the cultural-educational sections that acted as its editor. This does not imply, however, that all contributions are consequently unreliable or false.

Perhaps it is possible to differentiate between propagandistic and reliable reports just by applying the traditional professional procedures, that is: external and internal source criticism. Such an approach is the more appropriate, as the Gulag press offers ample opportunity to use it in combination with the comparative method. One can compare the various bulletins issued in the camps all over the Gulag Archipelago, but one can compare also the bulletins produced per otdelenie inside the camps (Belbaltlag, Dmitlag or Bamlag). (Of course, one should take into consideration all other sources pertaining to Gulag as well).When different bulletins complain almost simultaneously about the lack of implementation of khosraschet at brigade level, and publish concrete figures as illustration, on can be  reasonably sure that these data are not manipulated and refer to existing realities.

8.  It seems justified to advance the thesis that almost every issue of the Gulag periodical press - at least the press published during the years 1932-1936 - does contain materials that are relevant for the historian, provided he applies thorough source criticism. 

The range of attainable information is broad indeed; the subsequent suggestions are just a arbitrary selection.

- The bulletins present an overkill of statistical data of plan targets, norms and fulfillment by lager', otdeleniia, lagpunkt, brigada, sometimes even by individual inmate, and calculated for a time period of 5 year, 1 year, a quarter, a

month, a decade, a piatidnevka, in some cases even one day. Precisely this abundant presence of figures with purported feedback, follow-up and crosswise connexions can bring identification of series of workable figures into reach. Moreover statistical surveys were sometimes accompanied by thorough and illuminating analyses.

- The bulletins present many articles about the organizational structure of the camp in all its branches and smaller units up to the brigade (15-35 persons). Thus the rendering of the complex built-up of staffs (shtaby) for socialist competition and shock workers movement is very detailed and quite a eyeopener.
 At the other hand much propagandistic reporting does contain between times usuable information on microlevel that would not had been passed on so easily in official doklady intended for higher levels of command within Gulag. 

- The bulletins provide welcome information about almost every concrete aspect of what was going on in Gulag. Accordingly Stroitel Bama reproduces many materials about the built-up of its sovkhozes in 1932/33 and publishes somewhat green advices about at what distance to plant potato seedlings, how to generate fertilizers for groceries etc.

Perekovka, organ na uprapravlenie Belbaltkombinata publishes between 5 May and 10 June 1936 a series of tables on the floating downstream along 11 rivers of timber cut during winter by a host of inmates. The tables reproduce at 8 distinct time-intervals the amount of timber cut, the amount floating down and the amount that had reached its destination.

Likewise, Kuznitsa, organ KVO Lagerei UzSSR presents during September-October 1936 tables about the progress of the cotton harvest. Perekovka, organ na upravleniia Belbaltkombinata reproduces January 1936 the results of an enquiry among users of librairies in the camp indication of preference of category of book and author (1936-2). 

9. In short, I conclude that the Gulag periodical press of the early thirties contain more historical relevant data than some historians presume.

�. GARF and the IISG will bring out a microfiche edition of the collection through IDC, Leyden, Holland. There are three other major collection of the Gulag press in Russia: The Russian State Library (RGB), the Public Historical Library (GPIB) and the Russian State Archive of Literature and Art (RGALI).





�. Based on M.N. Gernet, V tiur'me. Ocherki tiuremnoi psikhologii (Moskva-1925), p.98-117.


�. S.A. Paipadze,"Izdaniia Bamlaga OGPU - NKVD", in: Vtorye Makushinskie Chteniia (Tomsk 1991), p. 192-95; O.P. Elagina, "Periodicheskaia pechat' Bamlaga", in: Otechestvennaia istoriia, 1993-4, p. 167-75.


�. A.Iu. Gorcheva, Pressa Gulaga (1918-1955) (Moskva 1996). Already in 1989 N. Stogov had published a survey: "Tiuremnaia pechat' 1921-1935" in: Pamiat'. Istoricheskii sbornik, Moskva/Parizh, Vol I. 527-84. Stogov's work concentrates however on the twenties and the prison journals then published.


�. Had the editors consulted the Gulag periodical press, they could have been more explicite on the pyramide of staffs for socialist competition and shockworkers movement: Gulag v Karelii. Sbornik dokumentov 1930-1941 (Petrozavodsk 1992), p. 56-58. 


�. S. Swianiewicz, Forced Labour and Economic Development (London 1996), p. 1-28.


�. Ozerlag, 1937-1964. Le système du Goulag: trace perdues, memoires réveillées d'un camp stalinien. Dirigé par Alain Brossat (Paris 1991); Edwin Bacon, The Gulag at War. Stalin's Forced labour System in the light of the archives (Houndmills, Basingstoke 1994). 


�. Ralf Stettner, "Archipel GULag": Stalins Zwangslager -  Terrorinstrument und Wirtschaftsgigant. 1928-1956 (Paderborn 1996), p. 215, 255. 


�. Perekovka na stroitel'stve kanala Volga-Moskva. Piatidnevnaia gazeta KVO Dmitlag, January-June 1933, here No 22. Stroitel' Bama. Organ KVO upravleniia Bamlaga, same monthes.


�. E.g. S. Klenatskii, "Rabota BAM v pervom kvartale", in: Stroitel' Bama, organ KVO Upr. Bamlaga, 1933, No 7.


�. The most elaborate description of this pyramid in: Perekovka na stroitel'stvokanala Volga-Moskva, 1933, No 22.





